گروه شهرسازی(برنامه ریزی شهری)دانشگاه علوم و تحقیقات کهگیلویه و بویراحمد
گروه شهرسازی(برنامه ریزی شهری)دانشگاه علوم و تحقیقات کهگیلویه و بویراحمد

گروه شهرسازی(برنامه ریزی شهری)دانشگاه علوم و تحقیقات کهگیلویه و بویراحمد

... فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

برخی از موضوعات پرپوزال و پایان نامه

برخی از موضوعات رایج در رشته ی برنامه ریزی شهری جهت انتخاب پرپوزال و پایان نامه به صورت کلی از سوی مدیرت گروه نوشته شده که می تواند به عنوان راهنمایی برای دانشجویان عمل نماید(ذکر این نکته لازم است که انتخاب موضوع امری کاملا آزاد، انتخابی، بر اساس علاقه و توانمندی شخص و با هدایت و نظارت استاد راهنما و مشاور صورت می گیرد).

برخی از مهم ترین موضوعات رایج برای نوشتن پرپوزال و پایان نامه در رشته ی برنامه ریزی شهری

-          احیاء و بازآفرینی (Urban Regeneration)بافت های فرسوده( بهسازی و نوسازی بافت های قدیمی)

-          رویکردهای نوین مدیریت شهری از قبیل رویکرد دارایی - مبنا ، حکمروایی خوب شهری(Urban God Governance)، برنامه ریزی محله مبنا ، مدیریت یکپارجه شهری و ....

-          ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی در اطراف شهرها

-          ضرورت توجه به نیواربنیسم(New Urbanism)(شهرسازی جدید) و نظریه های شهرسازی مشارکتی و شراکتی(Participation-Partnership)

-          ساماندهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری (کاربری های ناسازگار از قبیل مراکز نظامی، صنعتی، کارگاهی و ...)

-          استفاده از نرم افزارهای پشتیبان در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری از قبیل سیستم اطلاعات جغرافیایی(Arc Gis)، فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، تاپ سیس(TOPSISS) و ....

-          ضرورت تامین منابع مالی پایدار برای شهرداری و مجموعه مدیریت شهری

-          توجه به توسعه ی اقتصاد محلی(Local Economic Development)، سرمایه گذاری های خرد(ایجاد اشتغال شهری)، راهکارهای جذب توریسم و گردشگر

-          مدیریت پسماند(تولید، تفکیک، دفع، دفن، بازیافت زیاله های شهری)

-          توجه به جنبه های پایداری در تمامی ابعاد از قبیل مسائل زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و ... در جهت رسیدن به شاخص های توسعه پایدار

-          ضرورت توجه به زیباسازی، تبلیغات و مبلمان شهری

-          ضرورت توجه به ترافیک و حمل و نقل شهری به ویژه ساماندهی پیاده روها، مسیرهای دوچرخه سواری، مکان یابی پارکینگ، ایستگاه های تاکسی، توجه به حمل و نقل عمومی، پاک و ارزان و ...

-          توجه به نشاط، سرزندگی و شادابی شهروندان در ذیل موضوعاتی از قبیل بررسی فضاهای باز عمومی، فضاهای سبز، مکان های تجمع، تعلق مکانی، فضاهای مکث، پارک های محله ای، پارک کودک، بوستان بانوان و ....

-          ضرورت درک سلامت و تندرستی شهروندان در ذیل موضوعاتی از قبیل دسترسی راحت و ارزان به فضاهای ورزشی، سالن های تربیت بدنی، تغذیه ی شهروندان و ....

-          ضرورت توجه به موضوع امنیت اجتماعی شهروندان و پدافند غیر عامل در سطح شهر

-          توجه و مطالعه ی عمیق دسترسی شهروندان به خدمات اورژانسی و اضطراری از قبیل اورژانس، مراکز درمانگاهی، آتش نشانی و ...

-          مطالعه و بررسی قوانین و آئین نامه های شهرسازی و بررسی تطبیقی با دیگر کشورها

-          لزروم بررسی تحقق پذیری طرح های تفصیلی، طرح های موضعی-موضوعی و ...

-          مطالعه و آسیب شناسی فرایند تهیه، تدوین، تصویب و اجرای طرح ها و برنامه های توسعه و عمران شهری

-          بررسی و مطالعه ی بی مسکنی، کم مسکنی، بدمسکنی و به طور کلی فرایند برنامه ریزی مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و فقیر شهری

-          توجه به برنامه ریزی راهبردی-ساختاری و به طور خاص راهبرد توسعه ی شهری(City Development Strategy)

-          بررسی تعادل یا عدم تعادل فضایی در دسترسی شهروندان در نواحی و مناطق مختلف شهربه خدمات و امکانات شهری(عدالت اجتماعی و شهر)

-          بررسی اثرات توسعه ی شهرها بر محیط پیرامونی و حوزه نفوذ(استفاده از مدل یوفرد(UFRD))

-          بررسی عوامل موثر بر تولید، محدودیت، مصرف و قیمت زمین شهری و راهکارهای استفاده بهینه از زمین(شهرفشره، بلند مرتبه سازی، توسعه عمودی و ...)

-          ضرورت توجه به شهر الکترونیک و امکان سنجی مجازی سازی ارائه ی خدمات(در جهت کاهش اتلاف وقت، انرژی، سرمایه و ...)

-          ضرورت توجه به دیپلماسی شهری و برقراری ارتباط با شهرهای داخلی و بین المللی

-          بررسی جرایم و ناهنجاری های اجتماعی در سطح شهر به ویژه با تاکید بر محلات هدف

-          مطالعه و بررسی جانمایی و مکان یابی امکانات و خدمات شهری بر اساس آئین نامه ها، معیارها و استانداردهای لازم با استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری

-          آسیب شناسی عملکرد شوراهای شهر به عنوان بازوی مردمی مجموعه ی مدیریت شهری به ویژه در زمینه ی داشتن استقلال کافی، تصویب بودجه، تصویب قوانین در جهت کاهش و حل معضلات شهری، انتخاب شهردار و ....

نکات آموزشی بسیار مهم

با توجه به مفاد آئین نامه آموزشی رعایت موارد زیر الزامی است در غیر اینصورت عواقب آن بعهده دانشجو می باشد.

1- حداکثر 12 واحد دروس جبرانی دوره کارشناسی جهت رشته های غیر مرتبط اجباری است لذا دانشجویانی که مدرک کارشناسی آنان غیر مرتبط می باشند جهت دریافت لیست دروس جبرانی در ترم اول به مدیرگروه مراجعه نمایند.

2- گذراندن دروس زبان تخصصی و روش تحقیق به عنوان درس جبرانی برای تمامی دانشجویان الزامی است. 

3- دروس اختیاری الزامی ارائه شده توسط گروه با توجه به شرایط فعلی است و امکان جابجایی آنها با توجه به تغییرات آتی امکان پذیر است.

4-دانشجویانی که در مقطع کاردانی یا کارشناسی دروس وصیت نامه امام (ره) و آشنایی با کامپیوتر(به جز رشته ی کامپیوتر) را نگذرانده اند، ملزم به اخذ این دروس می باشند.

5- حداقل نمره قبولی در تمامی دروس جبرانی و اصلی 12 می باشد.

6- میانگین نمرات در هر نیمسال نباید کمتر از 14 باشد  و اگر در دو نیمسال کمتر از 14 بشود از ادامه تحصیل محروم می گردد.

7- دانشجو مجاز است در هر نیمسال بین 8 تا 14 واحد درسی انتخاب نماید.

8- دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال سوم موضوع پایان نامه را با نظر استاد راهنما انتخاب کند که بعد از تایید کمیته تحصیلات تکمیلی قطعیت می یابد.

9- در صورتی که معدل کل دانشجو زیر 14 باشد دانشجو حق دفاع از پایان نامه را ندارد(مراجعه دانشجو جهت استفاده از ماده 14 جهت ترمیم معدل)

10- دانشجو موظف است در ترم چهارم نسبت به اخذ پایان نامه اقدام نماید.(حداکثر اخذ دو درس همراه با پایان نامه)

11- دفاع از پایان نامه منوط به اتمام کل واحدهای درسی و گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ تصویب پایان نامه در شورای پژوهشی دانشگاه و کمیته تحصیلات تکمیلی می باشد.

12- تا زمانی که دانشجو دفاع از پایان نامه را انجام نداده است موظف است بر اساس تقویم دانشگاهی در نیم سال های بعد از آن نیز ثبت نام نماید.

مدیریت گروه:

                               سید سلیمان محمدی دوست

آرایش ترمی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

بسمه تعالی

این آرایش ترمی بر اساس مصوبه جلسه 731 مورخ 7/6/1388 شورای عالی برنامه ریزی و با توجه به میان رشته ای بودن "برنامه ریزی شهری" و جذب دانشجویان رشته های متعددی از قبیل معماری، عمران، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جامعه شناسی، اقتصاد و ... در مقطع کارشناسی ارشد با رعایت دروس جبرانی(کمبود)، آئین نامه ی داخلی دانشگاه، دروس پیشنهادی نظام مهندسی ، دروس اصلی ، دروس اختیاری و رعایت اصل پیشنیاز تنظیم گردیده است.

ضمنا دانشجویان کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری علاوه بر گذراندن 12 واحد دروس کمبود باید 22 واحد دروس اصلی، 4 واحد دروس اختیاری و 6 واحد پایان نامه ی را پاس نمایند.

دروسی که با رنگ آبی مشخص شده اند دروس کمبود، دروس با رنگ سبز دروس اختیاری و دروس با رنگ قهوه ای دروس اصلی هستند.

 دروس پیشنهادی ترم اول

اقتصاد شهری  2 واحد                                  جامعه شناسی شهری 2  واحد

مدل های کمی در شهرسازی 2  واحد             نظریه های برنامه ریزی شهری 3  واحد

زبان تخصصی 2  واحد                                   روش تحقیق 2  واحد

تاریخ شهر 2  واحد                                     شناخت فضاهای شهری 4

جمعا 19 واحد

توضیحات:

-        بنابر آئین نامه داخلی دانشگاه گذراندن دروس زبان تخصصی و روش تحقیق به عنوان درس جبرانی برای تمامی دانشجویان الزامی است.

-        دروس کمبود با توجه به مقطع کارشناسی پذیرفته شدگان به صورت شناور ارائه می گردد و تنها 12 واحد از دروس کمبود(جبرانی) گذرانده خواهد شد.

-        تنها درس الزامی نظام مهندسی که در سرفصل وجود ندارد کارگاه بیان تصویری است که در هر ترم متناسب با تعداد متقاضی قابل ارائه خواهد بود.

دروس پیشنهادی ترم دوم

روش های برنامه ریزی شهری  3  واحد                  کارگاه برنامه ریزی شهری یک  3  واحد

کاربرد نظام اطلاعات شهری  2  واحد                       سمینار 2  واحد

مدیریت شهری  2  واحد                                     برنامه ریزی مسکن 2  واحد

جمعا 14 واحد

دروس پیشنهادی ترم سوم

سیراندیشه های شهرسازی 2  واحد                    کارگاه برنامه ریزی شهری دو 3  واحد

بهسازی و نوسازی شهری 2  واحد                           برنامه ریزی کاربری زمین 2  واحد

برنامه ریزی حمل و نقل شهری  2  واحد                  بیان تصویری  3  واحد

جمعا 14 واحد

دروس پیشنهادی ترم چهارم

پایان نامه  6 واحد

با تشکر

مدیریت گروه

مقالات مستخرج ازپایان نامه

با توجه به بخشنامه شماره 34519/73 مورخ 12/2/92 در خصوص مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد، به اطلاع دانشجویان عزیز برنامه ریزی شهری می رساند در صورتی که نام فرد دیگری به غیر ازدانشجو، استاد راهنما و مشاور در تیم نویسندگان مقاله مستخرج از پایان نامه ها قید گرددبه مقاله مذکور نمره ای اختصاص نمی یابد. به دانشجویان عزیز توصیه می گردد جهت بهره مندی از دو نمره ی مقاله ی مستخرج از پایان نامه بخشنامه ی مذکور را رعایت نمایند. 

با سپاس

بسیار مهم

دانشجویان عزیزی که قصد نوشتن پرپوزال خود را دارند حتما قبل از صحبت و هماهنگی با اساتید راهنما و مشاور نسبت به خالی بودن ظرفیت آنها اطمینان حاصل نمایند. بدین منظور می توانند با مدیریت گروه و یا کارشناس پژوهش تماس برقرار کنند. بدیهی است در غیر این صورت مدیریت گروه در قبال آنها مسئولیتی نخواهد داشت.

بسیار مهم حتما مطالعه بفرمائید

قابل توجه تمامی دانشجویان عزیز 

لطفا جهت آگاهی از شرایط و چگونگی نوشتن پرپوزال و بقیه ی مراحل تصویب آن و البته آشنایی با  فرم ها و آئین نامه های آموزشی  لینک های: "مدارک لازم جهت تشکیل جلسه ی دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد" و " فرم ها و آئین نامه های آموزشی و پژوهشی" را کلیک نموده و مطالعه بفرمائید.

مهلت دفاع از پایان نامه

دانشجویان عزیزی که بیش از ده ماه از تاریخ تصویب پرپوزال آنها گذشته با هماهنگی  اساتید راهنما و مشاور نسبت به اتمام پایان نامه ی خود اقدام نمایند تا در زمان مقتضی شرایط دفاع از پایان نامه را کسب نمایند بدیهی است تعلل و کم کاری در این زمینه متوجه دانشجو بوده و مدیریت گروه عذر و بهانه ای را قبول نمی نماید ضمنا یادآوری می نمایم بنابر تاکید معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه دانشجویان حداکثر باید ظرف مدت 12 ماه بتوانند مقدمات دفاع از رساله ی خود را مهیا نمایند در غیر این صورت مصوبه ی پرپوزال آنها فاقد اهمیت بوده و باید مجددا اقدام به تصویب پرپوزال نمایند.

قابل توجه دانشجویانی که ترم دوم خود را تمام کرده اند

دانشجویان عزیزی که ترم دوم خود را به اتمام رسانده اند  می توانند جهت سهولت در نوشتن پرپوزال و تصویب آن با اساتیدی که با گروه همکاری می نمایند ارتباط بر قرار کرده و کار نوشتن و تصویب پرپوزال خود را حدکثر تا پایان ترم سوم به اتمام برسانند. 

اساتید محترمی که با گروه همکاری می نمایند.  

1- دکتر یعقوب پیوسته گر استادیار دانشگاه آزاد یاسوج 

2- دکتر علی آرام استادیار دانشگاه آزاد یاسوج

3- دکتر محمدتقی رضویان دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران 

4- دکتر زهره فنی استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران 

5- دکتر محمد رضا رضایی استادیار دانشگاه آزاد مرودشت 

6- دکتر محسن وطن خواهی استادیار دانشگاه آزاد اهواز 

۷- دکتر سعید ملکی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز 

۸- دکتر احمد شاهیوندی استادیار دانشگاه هنر اصفهان 

دروس روش تحقیق و کاربرد نطام اطلاعات شهرسازی

دانشجویانی که دروس روش تحقیق و کاربرد نطام اطلاعات شهرسازی را با آقای محمدی دوست گرفته اند توجه نمایند  حداکثر تا 15 تیرماه وقت دارند نسبت به تحویل پروژه های دروس نامبرده اقدام نمایند. بدیهی است کسانی که زمان اعلام شده را رعایت ننمایند حق اعتراض نخواهند داشت ضمنا ارائه ی تمامی موارد خواسته شده الزامی بوده و تاثیر مستقیمی روی نمره ی پایانی خواهد داشت. 

با تشکر

درس کاربری زمین

دانشجویانی که درس کاربری زمین را با آقای فرج زاده گرفته اند توجه نمایند پس از هماهنگی به عمل آمده با آقای فرج زاده و آموزش دانشگاه حداکثر تا پایان تیرماه وقت دارند نسبت به تحویل پروژه درس کاربری زمین اقدام نمایند. بدیهی است کسانی که زمان اعلام شده را رعایت ننمایند حق اعتراض نخواهند داشت. 

با تشکر